Har Søren Skou undervurderet opgaven?

Da Søren Skou i 2016 blev udnævnt som ny koncernchef for A.P. Møller – Mærsk, åndede medarbejderne på hovedkontoret lettet op.

Først havde de fået at vide, at Nils Smedegaard Andersen var blevet afskediget, dernæst skulle virksomheden gennem et massivt strategiskifte. I det lys trådte Søren Skou ind på scenen og skabte smult vande i en tid, hvor koncernen ellers var på vej ud i oprørt hav.

På den ene side signalerede bestyrelsen for A.P. Møller – Mærsk en fornyelse af forretningen. På den anden side valgte de en koncernchef, som repræsenterer alt andet end fornyelse, men derimod livslang erfaring med dybde kendskab til de indre linjer i koncernen.

Men kan han sælge en vision for fremtiden? Det er ikke givet.

Der er næppe nogen, som ikke anerkender Søren Skous viden om shippingindustrien og hans indsigt i alle kroge af Mærsk. Han er formentlig stærk i forhandlingerne, når der skal sælges fra, men kan han sælge en vision for fremtiden? Det er ikke givet.

Spørgs­målet er, om Søren Skou har undervurderet opgaven med at være nummer et på broen.

Tidligere stillede ingen, som i absolut ingen, spørgsmål ved en topchefs egnethed på Esplanaden. Når man først var udpeget, var man pr. definition landets bedste topchef, som få stillede kritiske spørgsmål til.

Det kan meget vel være, at det stadig gælder internt på Esplanaden, men billedet er fuldstændigt forandret i offentligheden.

Søren Skou er ifølge Info­medias omfattende opgørelse »CEO Superbrands 2017« ikke at finde blandt de fem stærkeste topchefer i Danmark. Undersøgelsen blev offentliggjort kort efter A.P. Møller – Mærsks store kapitalmarkedsdag, hvor koncernens topledelse mødte investorerne.

I løbet af kapitalmarkeds­dagen lykkedes det Søren Skou at tale selskabets aktier ned. En klar indikation på, at investorerne er utrygge ved Skous visioner.

Investorerne er usikre på, om Søren Skou kan levere varen

Problemet for Skou er, at koncernen rent faktisk har leveret på investorernes ønske om at splitte selskabet op.

Tilsvarende synes mange, at strategien er rigtig tænkt. Men investorerne er usikre på, om Søren Skou kan levere varen.

Siden kapitalmarkedsdagen er kursen på Mærsk-aktien faldet yderligere.

Utrygheden ved retningen for A.P. Møller – Mærsk, falder tilbage på topchefen. Han har ikke evnet at skabe tillid blandt investorerne. Og i takt med, at Mærsk mister sin ubestridelige position i offentligheden, bliver kritikken fra investorerne mere og mere tydelig.

Mærsk kan ikke længere læne sig tilbage i en selvbevidst tro på at vide bedre. Ledelsen skal stå på mål for beslutningerne, og være i stand til at forklare sig tydeligt og troværdigt.

Det bliver naturligvis ikke bedre for Mærsk, at ejerfamilien ikke har fundet rytmen i forhold til den nye virkelighed.

Når familieoverhovedet Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla på koncernens generalforsamling i april sagde: »Jeg spekulerer som regel ikke i aktiekursen, men jeg forstår, at det betyder meget for mennesker,« understøtter hun en distance mellem selskabets selv­opfattelse og investorernes behov for afkast.

Ane Ugglas signal er klart. Hun skal sikre selskabet de næste 100 år. Men over for det, står investorer, som skal levere afkast til almindelige danskeres opsparing.

Søren Skous opgave er at repræsentere alle investorer, og danne bro mellem familiens agtværdige ønske og investorernes naturlige krav om afkast her og nu.

2 responses to “Har Søren Skou undervurderet opgaven?

  1. A.P.M er historien om kejserens nye klæder. Den historie kender vi alle, derfor vil jeg ikke uddybe.
    Det er åbenlyst for alle, at ledelsen er inkompetente. Det værste er, at det danske pressekorps ikke tør sige, at kejseren ingen tøj har på. I er de eneste, der kan presse A.P.M ud af busken.
    Jeg savner svar på: Skal aktionærerne ikke snart have del i pengetanken. Vi har fået 150 kr. pr aktie tak for kaffe. Vi har mistet 30 % over det sidste på aktiekursen. Vi skal være tålmodige i 4- 5 år, hvem fanden gider vente på det. Så frasælger man det ene og det andet for at strømline virksomheden, samtidig vil man til at sælge forsikringer, hvor er logikken?

  2. Man kan jo stille det spørgsmål til A:P:M. Hvorfor bliver i af noteret fra børsen. Giv os aktionærer en kurs, som vi kan acceptere eller lade være. Så kan A.P.M og deres dygtige slipsse drenge, klappe hinanden på ryggen og fortælle hinanden, hvor dygtige de er. Så kan de for min skyld vente i 10 år for at vende skuden. Det er ren arrogance der styrer firmaet i dag. Rettidig omhu det kunne gamle Møller. Dette er ikke tilfældet, med den ledelse vi har i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *