Medieforlig bør rydde op i DRs uklare ledelse

Ansætter du en embedsmand, får du et departement. Det må være læren af den politiske styring af Danmarks Radio.

I løbet af kort tid skal kulturminister Mette Bock (LA) fremlægge et medieudspil om fremtidens Danmarks Radio. Hun har selv siddet i den øverste ledelse af den statslige mediemastodont, og om nogen burde hun vide, hvordan Danmarks Radio har udviklet sig til et departement, hvor ansvar ikke er noget, man påtager sig, men noget man skubber videre mellem forskellige afdelinger.

Vi har set det så tit. Med ansættelse af en afgående direktør som mangfoldighedskonsulent – oven i købet til samme løn som i sin direktørtid. Med indhold som når en aktiv politiker pludselig optræder i en hovedrolle i en julekalender i et radioprogram, der må aflyses af frygt for politisk stormvejr. Ingen aner, hvem der har truffet beslutningerne, og ingen vil efterfølgende påtage ansvaret for de fejl, der er blevet begået.

Det er, som om Danmarks Radio insisterer på at være en organisatorisk rodebutik

Det er, som om Danmarks Radio insisterer på at være en organisatorisk rodebutik under dække af, at det er en virksomhed med helt andre forpligtelser end andre.

Kernen er, at Danmarks Radio hverken er nemmere eller vanskeligere at lede end alle andre virksomheder.

Svaret på udfordringerne er, at DR begynder at agere som en klassisk virksomhed med klare kommandoveje – fra ejerne, staten, til bestyrelsen, direktionen og sidst ankomne medarbejder i organisationen.

Ledelse er ikke raketvidenskab. Du skal blot sørge for, at organisationen er nem at overskue med klar placering af ansvar og decentralisering.

Topledelsen kan så koncentrere sig om struktur, forretningsmodel og strategi, særligt i en medietid med enorme forandringer og globalt pres fra streamingstjenester som Netflix, sociale medier som Facebook og søgemaskiner som Google.

Når DR drukner i magtlag, mister den evnen til at komme med et påtrængende bud på en strategisk position, som er relevant for borgerne.

Politikerne i Folketinget må i det kommende medieforlig sørge for, at DR får luftet ud, så DR kan arbejde effektivt i samfundets tjeneste.

Det hele begynder i kontrakten mellem samfundet og DR, og den skal være så klar, at den siddende bestyrelse er i stand til at forvalte mandatet.

Spørgsmålet er, om politikerne reelt tør fremlægge en klar kontrakt med klare krav, mål og forventninger og derefter overlade forvaltningen af kontrakten til en professionel bestyrelse.

Det er påfaldende, at netop bestyrelsen for Danmarks Radio er blandt de svageste i puljen af offentlige selskaber.

Det er nemlig påfaldende, at netop bestyrelsen for Danmarks Radio er blandt de svageste i puljen af offentlige selskaber.

Formandsposten er besat af Michael Christiansen. Han har haft posten siden 2008, mens næstformandsposten er givet til journalist Trine Gregorius.

Den ene har skabt sin karriere som embedsmand, senere direktør for Det Kongelige Teater, men nu uden magtbase hverken på Christiansborg eller i erhvervslivet.

Den anden er uden ledelsesmæssige kompetencer.

Selv om vi både finder adm. direktør Torben Dalby Larsen fra Sjællandske Medier og Dan Boyter, hovedaktionær i Pressalit, må det blot konstateres, at politikerne ikke har kigget dybt efter bestyrelsesmedlemmer med tung ledelsesmæssig erfaring på CVet for slet ikke at sige strategisk og forretningsmæssig forståelse for den medie­virkelighed, vi står overfor.

One response to “Medieforlig bør rydde op i DRs uklare ledelse

  1. Kammerateri i politik og i lukkede kredse fra loger har taget over fra dygtighed og erhvervserfaring og snusfornuft og mavefornemmelser og moral, ikke dobbeltmoral. Det har brudt sig fra folketinget til over Danmark. Grådigheden og pengene bestemmer nu alt. H.C. Andersen kunne ikke havde skrevet det bedre end Kejserens nye klæder. John Mogensen skrev sangen for over 40år siden og det ER blevet værre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *