Mærsk-oprydning sker hurtigt. Ny vækstplan er klar

Da Michael Pram Rasmussen blev udskiftet som bestyrelsesformand for A.P. Møller – Mærsk i begyndelsen af i år, trådte den i dansk sammenhæng relativt ukendte erhvervsmand Jim Hagemann Snabe ind på scenen.

Han kom med en digital baggrund, der primært stammer fra hans periode som topchef for det tyske softwarefirma SAP, og han har om nogen forstået digitaliseringens omsiggribende forandringer.

Jim Snabe regererede som koncernchef i Tyskland frem til 2014, og han var en central sparringspartner for den tyske kansler, Angela Merkel.

Nu står han med endnu et stort projekt, som er defineret af endnu en stærk kvinde, A.P. Møller-familiens Ane Uggla.
Hendes budskab til Jim Hagemann Snabe er helt klar: Find vores næste olie, underforstået find den næste cash cow, der kan erstatte olieeventyret, som i årtier har skabt milliardværdier for A.P. Møller-koncernen.

Budskabet er på den ene side enkelt. På den anden side uhyre komplekst, for A.P. Møller – Mærsk er havnet i et stillestående hav.

Det er i det lys, vi skal forstå strategiarbejdet, der blev indledt i 2016, som førte til afskedigelsen af daværende koncernchef Nils Smedegaard Andersen og den efterfølgende oprydningsplan med frasalg af forretningsområder.

I den oprindelige melding skulle frasalget være afsluttet inden udgangen af 2018.

A.P. Møller – Mærsk markerer med kvartalsregnskabet, at koncernen er langt forud for planen.

Senest er koncernens restaktier i Dansk Supermarked solgt, mens Maersk Drilling overført til kategorien »ikke-fortsættende aktiviteter«. Det betyder rent regnskabsteknisk, at selskabet skal være afviklet inden for et år. Med andre ord må det betyde, at koncernen er i konkrete forhandlinger om en løsning for Maersk Drilling.

Øjebliksbilledet er, at A.P. Møller – Mærsk står med en stærk kerne, selv om koncernen venter gigantunderskud på omkring ti mia. kroner i 2017.

Kerneforretningen inden for transport og logistik viser vækst, og resultaterne er markant forbedret, særligt hvis vi ser bort fra hackerangrebets enorme omkostninger for koncernen.

Selv om investorerne kan sætte flueben ved oprydningen, mangler selskabet et klart budskab for fremtiden.

Selv om investorerne kan sætte flueben ved oprydningen, mangler selskabet et klart budskab for fremtiden.

Hvor er det, at A.P. Møller – Mærsk vil finde den næste olie? Hvad er det for en digital verden, Jim Hagemann Snabe vil åbne dørene for?

Det enkle, men komplekse svar er, at koncernen ser et enormt uudnyttet potentiale i transport og logistik.

Med klart fokus på transport og logistik kan koncernen nu fokusere på en digital transformation af selskabet og hele branchen.

Det lyder abstrakt, men de rederier, der først forstår at tage hånd om kunden fra start til slut, vil stikke hænderne i den næste honningkrukke.

En af nøglepersonerne i den digitale transformation er Legos koncernchef, Niels B. Christiansen

Ingen har endnu forstået at skabe en helhedsløsning for kunderne. Det er den service, som en digital transformation skal banen vejen for.

En af nøglepersonerne i den digitale transformation er Legos koncernchef, Niels B. Christiansen, der som næstformand for A.P. Møller-bestyrelsen er sat i spidsen for et transformations- og innovationsudvalg.

Niels B. Christiansen skal som formand for udvalget samle medlemmer af bestyrelsen og ledende medarbejdere i koncernen i arbejdet på at finde fremtidens digitale løsninger, der gør A.P. Møller til en ny vækstvirksomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *