Kåre Schultz: Markedsværdi eller vulgærkapitalisme

For år tilbage havde jeg en kollega, der gik til chefen og forlangte mere i løn. Han mente, at hans markedsværdi var højere end det, han kunne se på bunden af lønsedlen.

Chefen rejste sig resolut, vendte ryggen til og kiggede ud over Rådhuspladsen, mens han sagde: »Markedet, det ligger derude.«

Det er i virkeligheden grundessensen af livsvilkårene i et liberalt samfund. Markedet bestemmer prisen, uanset om det er på varer eller mennesker, men du kan ikke postulere en markedsværdi. Den skal testes i en konkurrence.

Når Kåre Schultz kan hente 200 mio. kroner alene for at skifte posten som adm. direktør i Lundbeck ud med et tilsvarende job hos verdens største producent af kopimedicin, israelske Teva Pharmaceutical Industries, kan det give et indtryk af vulgærkapitalisme.

Men det omvendte spørgsmål er, hvorfor skulle Kåre Schultz ikke optimere sin værdi til det yderste. Ingen lønmodtager går ind i en ny stilling uden at sætte sin pris så høj, som den nye arbejdsgiver vil betale.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen, der har sagt, at de ikke er deres løn værd

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen, der har sagt, at de ikke er deres løn værd.

Forskellen på Kåre Schultz og andre lønmodtagere er tallenes størrelse, men resultatet kommer ud af det samme – en forhandling, hvor parternes ønsker skal nå hinanden.

Teva Pharmaceutical ledte i syv måneder efter en ny topchef. En række topchefer havde sagt nej tak, da de ikke fandt udfordringen værd at forfølge. Kåre Schultz synes derimod, at det var et tilbud, han ikke kunne sige nej til.

Kåre Schultz brugte ikke jobtilbuddet som løftestang til at presse Lundbeck for en højere løn, men han brugte Tevas position til at optimere sin egen værdi i den nye stilling. Som Ori Hershkovitz, investeringschef i Nexthera Capital LP, en amerikansk health care-fond, siger: »De (Teva, red.) var desperate. Hvis du har ledt så længe efter en adm. direktør, og ingen er villige til at tage jobbet, så betaler du meget.«

Men er det for højt? Teva og dets 135.000 ansatte er i dyb krise, og kursen på selskabets aktier er styrtdykket til stor gene for selskabets investorer.

Aktionærerne blev 20 mia. kr. rigere. Vel at mærke inden Kåre Schultz er tiltrådt. I det lys er et »sign on fee« på 200 mio. kr. småpenge

Med ansættelsen af Kåre Schultz steg Tevas aktier med 20 pct., og aktionærerne blev 20 mia. kr. rigere. Vel at mærke inden Kåre Schultz er tiltrådt. I det lys er et »sign on fee« på 200 mio. kr. småpenge.

Omvendt blev Lundbecks markedsværdi reduceret med 11 mia. kr. Også i det lys synes en årsløn til Kåre Schultz på 38 mio. kr. som en dråbe i havet.

Kåre Schultz er ikke den eneste danske topchef, som har haft samme effekt på aktiemarkedet.

I 2016 skrev det amerikanske magasin Fortune om Kasper Rørsteds tiltrædelse som adm. direktør for Adidas. De færreste kender manden, skrev Fortune, men der er en mia. dollar gode grunde til at holde øje med ham. Adidas’ markedsværdi steg med en mia. dollar på dagen, hvor han blev udnævnt, mens det selskab, han forlod, tabte to mia. dollar i markedsværdi.

For bestyrelser, der ansætter direktører som Kasper Rørsted og Kåre Schultz, er det en chance, de tager, men der er tale en kalkuleret gambling. Bestyrelserne kender deres resultater, og har en begrundet forhåbning om, at de kan skabe ny vækst til glæde for de ansatte og investorerne.

De har vist, de kan, og derfor er der rationale bag deres markedsværdi. Det er der intet vulgært over.

2 responses to “Kåre Schultz: Markedsværdi eller vulgærkapitalisme

  1. Der er vel ikke andet at sige end at, så kan der vel falde lidt af i topskat mv, uden at det gør undt på modtageren af de mange millioner.
    Så får fælleskabet da lidt ud af det, sådan i runde tal vel 120 millioner.
    Stadigvæk er der 80 millioner tilbage at fornøje sig med, og det er vel IKKE småpenge for den enkelte.

  2. God artikel med nogle særdeles vigtige betragtninger! Efter at have researchet i ind- og udland til mit foredrag, “Lær af de exceptionelle virksomheder”, stod det mere klart for mig end nogensinde, hvor vigtigt det er for en virksomhed, at have den helt rigtige topleder. Og der er langt mellem de topledere, som virkelig forstår de komplekse og omskiftelige markedsmekanismer, og som kan formulere de rigtige strategier med svar på morgendagens udfordringer. Og som kan få medarbejdere – og andre vigtige interessenter – bag sig. Min konklusion er klar. Brug gerne den dobbelte tid og invester gerne den dobbelte løn på den HELT rigtige topleder. Dette kan være givet særdeles godt ud!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *