Jørgen Vig Knudstorp er blevet offer for egen succes

Jørgen Vig Knudstorp har uden tvivl været instrumental for Legos ubrudte succes fra kriseårene omkring 2004 til i dag. Ingen kan tage fra ham, at han fik vendt den kriseramte legetøjsgigant til en vild vækstfortælling.

At der ville komme et tilbageslag efter 13 år i paradis, er ikke vanvittig overraskende. Det måtte komme.
Men at tilbageslaget er så voldsomt, er imidlertid foruroligende, og de under­liggende forklaringer er nærmest rystende.

De under­liggende forklaringer er nærmest rystende

Jørgen Vig Knudstorp kan ikke love ny vækst inden for de kommende år, og siger, at årsagen til den dramatiske nedgang med massefyringer i kølvandet skal findes i en stadig mere kompleks organisation. Som han fortalte på en telekonference i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet, har kompleksiteten gjort det svært at opnå det vækstpotentiale, som Lego har.

»Vi skal have fjernet de overflødige lag i organisationen, vi skal simplificere ledelsesstrukturen, og vi skal sikre, at markederne kommer tættere på ledelsen,« sagde han.

Det er særligt den melding, der er foruroligende, for hvis vi husker på succesfortællingen bag Jørgen Vigs indtog i Lego, er det netop evnen til at være tæt på forbrugerne, som er blevet fremhævet igen og igen. Han har selv været på dannelsesrejser og besøgt forbrugerne i deres egne hjem for at forstå dem.

Så sent som i 2013 indså han, at der var alt for mange i Legos øverste ledelseslag med base i Billund. Flere og flere måtte flytte ud for netop at komme tættere på forbrugerne.

»Det er vigtigt at have en ledelse, som føler sig hjemme i hele verden – eller i hvert fald i de dele af verden, hvor vi ikke er så stærkt til stede, som vi gerne vil være,« sagde Jørgen Vig Knudstorp dengang til Berlingske.

Nu viser det sig, at det ikke var en tilstrækkelig medicin.

Høj vækst bliver målet i sig selv, og der indføres bonussystemer alene med dét for øje

Det er ikke et ukendt fænomen, at virksomheder, der vokser ekstremt meget, glemmer at modernisere organisationen i et tilstrækkeligt tempo. Høj vækst bliver målet i sig selv, og der indføres bonussystemer alene med dét for øje.

Nu er Lego ikke den virksomhed, der fortæller mest om det indre liv, men i 2014 opstod der en kritik af performancekulturen i Lego. Den var anført af tidligere koncerndirektør Mads Nipper, nu koncernchef for Grundfos, som udtrykte bekymring for, at der var opstået en kultur, hvor »frygten for at fejle kan overhale lysten til fortsat at lave noget fantastisk«.

Når vi ser på Lego med et fald i omsætningen på fem procent og ingen udsigt til vækst de kommende år, må det naturlige spørgsmål være, om Jørgen Vig har overhørt advarslerne og underkendt faren for, at man i paradis bliver forblændet af egen succes.

Det er svært at indrømme offentligt, men det kan være forklaringen på, at Jørgen Vig Knudstrop har valgt at trække sig som adm. direktør for i stedet at være en arbejdende bestyrelsesformand med fokus på innovation, mens den nye adm. direktør kan koncentrere sig om at optimere forretningen Lego.

Sammenligner vi Lego med den amerikanske konkurrent Hasbro, er det slående, at Hasbros aktuelle succes skyldes evnen til at komme med nyheder og atter nyheder til de legetøjshungrende forbrugere.

Den evne har Lego ejet i et årti, men det virker, som om Hasbro har overtaget føringen på nyheder.

 

3 responses to “Jørgen Vig Knudstorp er blevet offer for egen succes

  1. Når omsætningen falder skyldes det at forbrugerne ikke køber i samme takt som tidligere. Forbrugere er ikke bevidst om der er en kompleks organisation bag og problemet er derfor også relateret til produkterne. Så ‘Reset’ skal ske på flere fronter og afskedigelser er en erkendelse af, at problemet er større end et Quick Fix. Julehandlen er ikke overstået og derfor kan der komme endnu en Reset runde i 2018 – afhængig af hvor succesful de får solgt deres varer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *