Sjusk med økologi er et kæmpe tillidsbrud

For nylig kunne Ekstra Bladet afsløre, at supermarkederne i stor stil solgte gamle varer.

Ekstra Bladets dato-jæger fik kunderne i Føtex til at væmmes, mens supermarkedets presseansvarlig først ikke ville udtale sig, for dernæst at sende et skriftligt svar med beskeden, at basisrutinerne ikke var i orden:

»Vi forsøger hele tiden at blive bedre til det. Det kan dog glippe,« stod der i svaret.

Det, der glippede, førte til adskillige fyldte indkøbsvogne med gamle varer.

Nu er den så gal igen med basisrutinerne. Berlingske Business kunne lørdag fortælle om massivt sjusk med økologiske varer.

En simpel rundtur viste fejl i oplysninger og mærkninger på økologiske produkter. Supermarkederne erkendte, at de har en udfordring, som er forretningssprogets nydanske begreb for et tungt problem.

Fødevarestyrelsen reagerede med, at de vil sætte fokus på problemet med en kampagne, og Forbrugerrådet Tænk kaldte det et tillidsbrud.

Det er netop det, det er: Et tillidsbrud af dimensioner.

Alle har opdaget, at der er en forbrugergruppe, der gerne vil betale en betydelig merpris for fødevarer, som er renset for sprøjtegifte.

Økologi er blevet det nye sort med historisk høj efterspørgsel. Kæderne har indset, at forbrugerne ønsker renere fødevarer, og der kæmpes med rabatordninger for at lokke økologi-hungrene forbrugere til kasseapparaterne, hvad enten det er i Irma, Brugsen, Føtex eller lavspriskæder som Netto, Aldi og Lidl.

Alle har opdaget, at der er en forbrugergruppe, der gerne vil betale en betydelig merpris for fødevarer, som er renset for sprøjtegifte.

Det bekymrende er, at Fødevarestyrelsen, der skal føre tilsyn, opfatter kontrolproblemerne som værende i småtingsafdelingen, og styrelsen mener ikke, at den har forsømt at føre ordentlig kontrol.

Lad os være enige i, at det er et definitionsspørgsmål.

Hvis forbrugerne køber en økokogisk vare til overpris i forhold til den konventionelle vare, og den viser sig at være købt på et forkert grundlag, så er det ikke alene et konkret problem, men et spørgsmål om troværdighed i forhold til alle andre varer.

Hver eneste fejl er et udtryk for et kæmpe tillidsbrud, for kan vi stole på mærkningerne i supermarkederne? Det gælder udløbsdatoen. Og det gælder det grundlæggende spørgsmål, om den økologiske kokosmælk er fri for sprøjtegift.

Mister vi tilliden til en mærkningsordning, mister vi hurtigt tilliden til andre mærkninger.

Mister vi tilliden til en mærkningsordning, mister vi hurtigt tilliden til andre mærkninger.

Da Berlingske Business tog turen i supermarkederne, blev der fundet adskillige produkter med fejlagtige mærkninger, særligt hos Coop’s supermarkeder, som har problemer med frugt og grønt. Kvalitetschefen hos Coop siger klart, at det ikke er i orden.

Det kan til gengæld undre, at Coop, der står for 50 procent af det samlede økokologisalg i Danmark, ikke har fuld kontrol over de økologiske produkters vej til hylderne.

Med koncernchef Peter Høgsted i spidsen, har Coop fremlagt et madmanifest, der skal gøre økologi til hvermandseje.

Det var det ikke for 30 år siden, da Coop første gang solgte en pose økologiske gulerødder. Nu udgør økologi en fundamental del af Coops fremtidige strategi, hvor prisen på økologi skal falde år for år, og Danmark skal »blive dobbelt så økologisk«.

Mange har købt ind på ambitionen, men mister vi tilliden til de økologiske varer, ender vi i resignation og Coops drøm vil krakelere.

 

One response to “Sjusk med økologi er et kæmpe tillidsbrud

  1. De eksempler på fejl, der er fundet, giver ikke grund til at tro, at de pågældende varer ikke lever op til økologireglerne ude i marken. Der er altså ikke tale om, at der sker snyd i produktionen af de økologiske varer. Men det handler derimod om, at man ikke har fået sat den sidste kontrolmyndighedskode på.

    De økologiske producenter bliver grundigt kontrolleret for at sikre, at alle lever op til de strikse regler for økologisk produktion. Som forbruger kan du stole på, at de øko-mærkede varer du køber, er økologiske.

    Det er den årlige pesticidrapport fra Fødevarestyrelsen bl.a. et bevis på. Den viser år for år, at de økologiske frugter og grøntsager fra både Danmark og udlandet er fri for rester af sprøjtegifte. Kun i ganske få tilfælde bliver der fundet pesticidrester i øko-varer, og der er stort set altid tale om en forurening af varen, som landmanden ikke har indflydelse på, f.eks. overførsel af pesticider med vinden. Landmanden har derfor ikke overtrådt økologireglerne.

    Den aktuelle problematik handler om, at der sker fejl i mærkning med kontrolkoderne i supermarkederne. Altså de koder, der viser, hvilken myndighed der sidst har kontrolleret varen, inden den ender på butikshylden. F.eks. artiklens eksempel med produktet fra Sri Lanka, hvor man kan se, hvem der har stået for kontrollen, der hvor produktet er blevet pakket, men ikke kan se koden for de danske myndigheder, der har ført tilsyn med kontrollen ved påsættelse af Ø-mærket – altså den sidste kontrol.

    Det er sjusk, og det skal der rettes op på. Derfor hilser Økologisk Landsforening det meget velkommen, at Fødevarestyrelsen vil lave en kampagne overfor supermarkederne, så vi ikke bliver ved med at se disse fejl.

    – Sybille Kyed, Landbrugspolitisk Chef i Økologisk Landsforening.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *