Politisk armod stod i vejen for Uber

»Ynkeligt at man vælger at lukke ned frem for at gøre forretningen lovlig. Gennemført usympatisk selskab,« skrev Magnus Heunicke, socialdemokratisk medlem af Folketinget og tidligere transportminister, på Twitter, umiddelbart efter at Ubers kørselstjeneste valgte at forlade Danmark.

Tweetet fra Magnus Heunicke viser i al sin tydelighed det politiske armod, der er om deleøkonomi og nye måder at drive forretning på. Kernen er, at Folketinget med en ny taxilov gjorde det umuligt for Uber at fastholde forretningsmodellen.

Det er et politisk valg, at man ikke vil have virksomheder som Uber i landet, men usympatisk i højeste potens at kalde et selskab for ynkeligt, når det opgiver under de vilkår, Folketinget og lovgiverne stiller til rådighed. Ubers forretningsmodel er stemplet politisk uvelkommen.

Hvem kan dog fortænke, at man vælger at gå, når værten ikke bryder sig om dig?

Magnus Heunicke og de partier, der stod bag den nye taxilov, burde stå ved deres modstand mod Uber, men når konsekvensen indtræffer bør de til gengæld bruge anledningen til at reflektere over, om landet er bedst tjent med nye digitale løsninger, der øger konkurrencen, forandrer arbejdsmarkedet og har det langsigtede mål at forbedre hele transportområdet med mere fleksible muligheder og miljøvenlige løsninger.

Modstanderne mod Uber gemmer sig bag argumentet, at Uber ikke er andet end sort piratkørsel. Alligevel kunne Fagbladet 3F dokumentere det modsatte, da bladet gennem aktindsigt i Skat fik adgang til lønstatistik for Uber-chauffører. Statistikken fra Skat viste, at 2134 Uber-chauffører i 2015 havde indeberettet indtægter til Skat for i alt 56 millioner kroner.

Der er givet mange chauffører, som ikke har indberettet til Skat, men det vil nemt kunne afsløres, fordi al kørsel er digitaliseret og lagret gennem den App, der bruges til at bestille og betale for kørslen.

Netop på grund af den smarte digitale teknologi, ville politikerne snildt kunne komme skattesnyd til livs, hvis det var det, som var kernen.

Med Ubers digitale platform er overvågningen på godt og ondt total. Den ved, hvem der er chauffør og passager. Den kender bilen. Og den ved, hvor mange timer chaufførerne er landevejen, og hvor mange penge, de har modtaget.

I stedet for at omfavne Uber-teknologien, har Heunicke & Co. valgt at støtte den gamle verden

Men i stedet for at omfavne Uber-teknologien, har Heunicke & Co. valgt at støtte den gamle verden med fordyrende sædefølere og taxametre i kombination med konkurrencebegrænsende antal kørelicenser.

Hvad ville der være sket, hvis politikerne havde valgt en taxilov i respekt for den moderne teknologi, som Uber har vist fungerer.

Ville det have skabt bedre vilkår for chaufførerne i taxibranchen? Ville det skabe et mere fleksibelt arbejdsmarked, hvor borgere med begrænsede joberfaring fik en nemmere adgang til at blive selvforsørgende. Og ville det kunne hjælpe borgere til midlertidige job i tilfælde af pludselig ledighed?

Når Heunicke brutalt kalder Uber for et usympatisk selskab, stempler han sig ind i Dansk Folkepartis kor, der synger sørgmodige hjemstavnssange om de gode gamle dage.

Det groteske er, at Folketinget vil gøre Danmark til foregangeland for førerløse biler. En stærk ambition, men vil Heunicke igen træde på bremsen, hvis det koster en taxi-chaufførs job.

12 responses to “Politisk armod stod i vejen for Uber

  1. Det er mere ynkeligt og beskæmmende, at Uber + deres chauffører ikke ville operere under samme de skatte- og konkurrencevilkår, som alle andre lovlige taxa selskaber skal efterkomme i Danmark.

    De fleste Uber chauffører har ikke en lovlig erhvervsforsikring men blot en simpel privat bilforsikring. Derudover, så er Uber chaufførernes biler ikke indregistreret til erhvervsmæssig befordring, hvorfor kørsel med Uber chauffører er ulovlig.

    Domstolene har dømt Uber for ulovlig piratkørsel i både Sverige, Norge og Tyskland, hvor Uber ikke længere eksisterer.

    Derfor er det kun en naturlighed, at Uber også lukker i Danmark.

  2. Nu var det ikke skatte-kravene eller forsikring som fik dem til at smutte. Det var loven om at der skal taxameter+sædeføler i bilen. Det er en meget dyr og besværlig stump at skulle montere. Også selvom man kan implementere det samme i en app, men det må man ikke ifl loven.

    Derudover har samtlige Uber chauffører betalt ret meget i skat for at få deres bil indregistreret. Det samme kan man ikke sige om de kommercielle taxa’er som stort set importeres skattefrie.

  3. Claus Skovhus: Du må have en meget selektiv virkelighedsopfattelse og være angrebet af blind forelskelse.
    Taxameter og sædekontrol er kun tekniske biting, som ikke er det egentlige problem med Uber.
    Uber er i sin grundmodel en ekstrem-kapitalistisk, umoralsk, kriminel organisation, som føler sig over loven i alle de lande, hvor de søger at operere. Eller mener du virkeligt, at domstolene i de fleste lande i verden, inklusive de danske, alle har uret ?
    Uber udnytter groft nytænkning, som andre (inkl. danske taxa-firmaer) længe før dem har udviklet. De udnytter groft deres ansatte chauffører, som de i profittens navn og med oversmarte kontrakter ikke anser som ansatte. De er da også korrekt set en slags slavearbejdere. Uber er en verdensomspændende parasit, som alene drejer sig om profit til selskabet i USA uden om lokale skatter, afgifter, reguleringer m.m.v. Skal der virkelig anvendes en mega kuglehammer for at få dette ind i hovedet på alle disse blindt forelskede i Uber, herunder dig, trafikministeren, kuglestøderen og jet-Jarlov ?
    Husk på, at maskinstormerne i industrialiseringens begyndelse ikke var de idioter, som de oftest fremstilles som. Nej, gennem deres protester udvikledes de nødvendige, menneskelige hensyn, som bl.a. Danmark kan være stolt af, og som har gjort den golde kapitalisme lidt mere demokratisk og menneskelig. Den kamp vil fortsætte så længe verden rummer griskhed, kriminalitet og villighed til uhæmmet at udnytte andre mennesker. En afbrudt forelskelse kan være vanskelig at komme i gennem, men prøv alligevel.
    Venligst.

  4. Alle Skatter oplysninger er tilvejebragt af de hollandske skattemyndigheder der ved et razzia har fået alle informationer om de danske uber chauffører…

    Uber har ikke afleveret noget som helst.

    De 56 millioner kroner du nævner er det beløb skat antog der IKKE var betalt skat af fra Uber chauffører.

    500 chauffører har nu fået en voldsom ny årsopgørelse med der tilhørerne bøder. De resterende er videregivet til politiet med mulighed for at bla inddrage og konfiskere omsætningen.

    Nå dette går igang bliver kommunen indblandet da der er tale om en stor det at chauffører der er på offentlige ydelser på samme tid og så er vi ude i socialt bedrageri.

    Det er altif spændende når folk hoster op om uber især når de sine har glemt vigtige detaljer eller ganske enkelt manglende viden på området.

  5. hvis du har beskæftiget dig med stoffet ssiden 1980erne…hvorfor er det så ikke strøget forbi dig i 1998 da en god dansk gut sammensatte den teknologi der hedder GPS tracking, endda med et printboard til aktivt at påvirke tilsluttet elektronik ??? dette kombineret med en simpel database,et webshopbetalingsmodul, og googlemaps, er såmænd den teknologi i alle råber om er så fantastisk….den findes i øvrigt i mange taxier, der desværre ikke har tilknyttet betalingsapp, alene af den grund, at vi ikke kører fastpris Fredag/Lørdag nat, fordi kunderne ikke forstår at være klar til den tid de selv har bestilt vognen til, og vi derfor ofte på en lørdag nat eller nytårsnat ex spilder 1-1,5 time samlet i ventetid på kunder, hvor der lige skal krammes farvel …Guuud er klokken allerede 2 ?? vi er der lige om lidt ok ?? og der får vi ventetid via taxameteret, og den taxalov der sikrer dette….nøjagtigt som tømreren og vvs ere ´der ikke kan komme til til aftalt tid…..herudover kan din højt agtede App ikke registrere gadeture…og derved kan der svindles uden det opdages….bevares en taxa kan da også svindle….men sædeføler, taxameter, kørebog etc… sikrer til gengæld at det kan kontrolleres og opdages….og i den nye taxalov bliver samtlige kørslers pris lagret på centraler, så kontrollen med dette bliver lettere for skat……hvori er det lige du synes vores ældre og handicappede, blinde, Autister,multihandicappede spastisk lammede,demente mm som udgør ca 60% af taxakørslen i DK skal tilpasse sig en App ???? de kræver personlig og telefonisk betjening med oplysninger om dit og dat, og i mange tilfælde samme chauffør etc…en underminering af de store taxanætter, vil fjerne det økonomiske fundament for denne service og kørsel, må skatten jo stige….ja det kommer jo nok bag på en redaktør på dit område at der findes noget som eksempelvis hedder behovsanalyse, forretningsplan, budget etc….du skulle prøve aktivt at undersøge sagerne….god jagt…..for resten forsvinder der nogle Annoncekroner/markedsføringstilskud mv i forbindelse med Ubers farvel ?????

  6. Det bliver interessant at se hvad sker når det første uheld der inddrager forsikring og lignende andre foranstaltninger (f.eks tabt arbejdsevne ) hænder og hvor forsikringen nægter at betale. Jeg tænker her mere på kunden/ den samkørende end på chaufføren. Står så f eks Liberal Alliance klar med en hjælpende økonomisk håndsrækning eller er det bare noget der ” desværre kan ske”. Hvordan vil Joachim B. Olsen reagere når han er den skadelidende ? Det bliver interessant…….

  7. Når man introducerer et produkt der ikke overholder lovgivningen og nærmest inviterer til skatte-unddragelse kan det ikke komme som en overraskelse at myndighederne på et tidspunkt reagerer. Domstolen har afgjort at Uber er ulovlig, så det var ikke Heunicke eller andre “onde” socialister ( men det virker altid i det ikke-fakta baserede populisme univers ). Uber må tørre tårer. Det havde aldrig været et problem hvis nogle enkelte privat personer havde stillet bilen til rådighed for et par kørsler om måneden. Men Uber blev et middel til erhvervskørsel uden de nødvendige tilladelser og krav der ellers er krævet og uden den skatte-mæssige kontrol der ellers er pålagt erhvervskørsel. En App kan ikke kontrollere hvad der køres. Man kan bare skrive en tur på 5 km i appen og aftale at køre 500 med kunden! Så det argument older heller ikke.

    Nu mangler der bare at AirBnb bliver kigger efter i kortene for her er problemerne de samme.

  8. Ynkeligt at stikke halen mellem benene. Årsagen er jo nok Über har opgivet at drive seriøs forretning, da hele deres cirkus var baseret på fup og fiduser. Underlig tidsånd at betragte disse nye virksomheder for fremskridt?

  9. Som så mange andre også har skrevet så kan en Uber chauffør kun få det til løbe rundt hvis han/ hun supplere sin indtægt fra Uber med overførelse indkomst, alternativt glemmer at opgive sin indtægt til Skat. Lig dertil at Uber chauffører ikke har gennem ført en chauffør uddannelse og der ikke stilles krav til forsikring eller til bil.

    På den anden side har dette forhåbenlig været en øjeåbner for Taxa branchen der i alt for mange år har sovet Tårnerose søvn. Som det er nu har en Taxa chauffør intet incitament til at yder en ordentlig service. Jeg vil som kunde eks. ikke have mulighed for at til vælge de dygtige chauffører baseret på egen og andres kunder tilfredshed ligesom jeg heller kan fravælge eller fortælle om chauffører som endnu ikke har fattet at man som Taxa chauffør er i service branchen.

    Lig dertil en branche hvor nytænkning er en by i Rusland. Hvor Uber har en App som er nem at gå til og fungere, skal jeg stadig ringe til en Taxa central hvor jeg tit oplever at få en sur telefon dame/ mand igennem som heller har fattet at jeg som betalende kunde gerne vil have service for mine penge.

    Så kære Taxa branche, nok er Uber væk, men jeg håber at i vil begynde at kikke indad og seriøst begynde at implementere nogle af Ubers tiltag således at i kan levere en service på højde med Uber. Jeg er sikke på at jeg ikke er den eneste der kommer til at savne Uber, ikke fordi jeg sympatisere med deres forretnings model – tværtimod – men fordi den service en Uber chauffør giver bare er så meget bedre end den service I som branche kan tilbyde.

    Og endelig til jer kære taxa chauffører der har en faglig stolthed og godt ved hvad service er, pres nu jeres vognmænd og organisation så jeg som kunde kan vælge jer næste gang jeg skal ud og kører. Så betaler jeg gerne prisen.

  10. Økonomien kan slet ikke hænge sammen for en Über chauffør, der åbenbart ikke ved hvad det koster at have bil. Pengene for kørslen modtager han straks, men skatten og afskrivningen bliver glemt til senere. Det hele ender med en løn der ligger under 50 kr i timen, så det hænger kun sammen hvis skattevæsenet bliver snydt.

    Über er den virkelige vinder på dette svindel foretagende, der kun kan klare sig hvis der snydes!

  11. Fantastisk blogindlæg, der som så mange andre påpeger dobbeltmoralen der gør at socialistdamer fra Enhedslisten køber villaer og penthouselejligheder, og at man blandt venstreorienterede gerne træder på samfundets svage, hvis bare det er til fagforeningens eller for egen vindings skyld.

    Ifølge visse kommentatorer kan man åbenbart ikke leve af en indtægt på 580000kr i danmark, uden at måtte ty til sort arbejde og skattesnyd, for økonomien hænger åbenbart ikke sammen og det skaber alskens ulykker hvis kunder skulle få ordentlig betjening.

    Det må være forklaringen på at en taxachauffør der tjener godt det halve kører omveje og/eller krer med for små dæk for at snyde sig til ekstra penge.

    Der gud hjælpe mig også en der er så sjofel at påstå at det er til fordel for eksempelvis Autister at en af de meget få simple jobmuligheder de har i dette land lukkes ned fordi en gruppe af associale pampere synes at disse mennesker skal ofres på socialismens alter. Hitler fik dissse mennesker gasset – er det mon det næste vi får fra Magnus Heunicke og 3F?

    Der er åbenbart mange der hylder et bagstræberisk samfund – ville det ikke være dejligt hvis alle computere forsvandt og vi gik tilbage til skrivemaskiner, telex?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *