You ain’t seen nothing yet – det fik han så ret i

I løbet af ganske få år har vi set et urørligt Novo Nordisk blive forvandlet til noget, der ligner et skræmt dyr fanget i lyskeglerne på en mørk vej, hvor det eneste, du ikke kan gøre, er at løbe lige ud. Du skal gå til den ene eller anden side.

I 2012 sagde Lars Rebien Sørensen den berømte oneliner  »you ain’t seen nothing yet«. Det fik han så ret i. Den gang handlede det om succes på succes. Nu handler det om ledelsesuro, magtkampe og vildrede på et amerikansk marked, hvor priserne blev sat under et tungere pres, end Novo havde forudset.

Novo snublede på det amerikanske marked og aktiekursen styrtdykkede. Pludselig blev planen om at fastholde Lars Rebien Sørensen i koncernchefstolen til 2019 ophævet. Bestyrelsesformand Göran Ando havde behov for en ny retning, og han skulle vælge side – mellem den kommercielle superstjerne Jakob Riis og maskinmesteren Lars Fruergaard Jørgensen.

Afslutningen på Lars Rebiens regeringstid har været alt andet end et kønt forløb

Der er ingen tvivl om, at valget mellem de to har været en hård beslutning, og at afslutningen på Lars Rebiens regeringstid har været alt andet end et kønt forløb.

Med til historien hører detroniseringen Kåre Schultz. Han fik at vide, at han ikke længere var den oplagte kronprins. Det fik ham til at forlade Novo til fordel for topposten hos medicinalkoncernen Lundbeck.

Med Kåre ude, åbnede Göran Ando for en ny intern kamp om rollen som kronprins, som i sidste ende blev afgjort til Lars Fruergaard Jørgensens fordel.

Göran Ando forsøgte at fastholde »taberen« Jakob Riis i en stilling som chef for Novos nordamerikanske forretning. Men end ikke et frihedsbrev, kunne fastholde Jakob Riis. Han valgte at blive koncernchef for Falck, der er en betydelig mindre virksomhed end Novo Nordisk, og også noget mindre end Novos amerikanske forretning.

Det nemmeste i verden er at vende pilen mod Göran Ando, for den uro, der nu rammer Novo. Men det er alt for tidligt at vurdere Göran Andos indsats.

For sagen er, at Novo Nordisk havde brug for ny dynamik. Det var nødvendigt med et valg, da Novo stod forvirret og kiggede ind i lyskeglerne på en mørk landevej.

Erkendelsen kom ikke alene fra Göran Ando, men også fra Lars Rebien, der i november 2016 på konferencen ”ledelse i tranformationens tid” erkendte, at hans tid var forbi:

»Jeg tror ikke, at jeg vil være den rette til at lede virksomheden gennem en digital transformation. Og det skal den … Det, tror jeg, at der skal nogle andre kompetencer til, end dem jeg har«.

Traf Göran det rigtige valg, da han sammen med Lars Rebien kiggede ind i lyskeglerne

Han adresserede dermed en anden udfordring, end selve prispresset på det amerikanske marked, nemlig den digitale transformation.

Göran Andos valg stod dermed mellem to muligheder: At satse på supersælgeren Jakob Riis eller på Lars Fruergaard Jørgensen, den mere indadvendte maskinmester, men med teknologisk indsigt.

Spørgsmålet er naturligvis om Göran Ando er den rette til at styre Novo Nordisk gennem denne proces, men det er svært at klandre ham for at gøre forsøget i en tid, hvor toplederne fra øverste hylde i dansk erhvervsliv bliver skiftet ud i et spor af søgen efter de digitale muligheder.

Sikkert er det, at Göran Ando og Lars Fruergaard i fremtiden vil blive vurderet i forhold til den succes, Kåre Schultz og Jakob Riis måtte opnå i henholdsvis Lundbeck og Falck, for jo længere tid der går, inden Novo vender tilbage til en succesfuld fortælling, vil alle spørge:

Traf Göran det rigtige valg, da han sammen med Lars Rebien kiggede ind i lyskeglerne?

One response to “You ain’t seen nothing yet – det fik han så ret i

  1. Lars Rebiens: “You ain’t seen nothing yet” kan forstås på to måder: Positivt
    eller negativt. Selvom jeg personligt er overbevist om, at Lars Rebiens brugte dette Amerikanske slangudtryk positivt.

    Alligevel sidder jeg, som beskeden NOVO-aktieejer, og spekulerer på, om det mon
    alligevel ikke var klogest at smide, hvad man har af Novo aktier, inden flere svagheder blotlægges hos mit forhenværende favorit-selskab? Hermed mine umiddelbare bekymringer:

    1: Uden at have nogen som helst “inside”, har man længe kunnet ane en vis uro i Novos topledelse. Allerede for 12-18 måneder siden blev der sået tvivl vedr. ledelsens harmoni og stabilitet. At Lars Rebiens det ene øjeblik kunne udtale sig: ” You’ve aint seen nothing yet” for få måneder senere at medgive, at han ikke ville være rette mand til at opdatere og digitalisere NOVO bekræfter delvis min tvivl.

    2: At Novo mere eller mindre blev taget med bukserne nede i.f.m. prissætning af deres “ældre” diabetes-produkter i USA, siger mig, at ledelsen har taget alt for let på tingene. Det ene øjeblik påstår man, at man er markedsleder i USA, det næste øjeblik bliver man synligt overrasket over, at konkurrenterne justerer deres priser kraftigt nedad, dels for at erobre markedsandele, og dels fordi de “sniffer” et kommende politisk prispres ikke blot initieret af Hillary Clinton, men som det senere viser sig, også promoted af President Trump. Novo overraskedes totalt, skønt pressen forudsagde problematiken forholdsvis tidligt under valgkampen. Hvilket professionelt foretagene lader sig overraske så grundigt af forholdsvis almindelige markedsfaktorer.? De Amerikanske aviser var fulde af signaler.

    3: Også m.h.t. USA’s (FDA’s) langsomme accept af modificerede- eller nye Diabetes-behandlingsmetoder (mediciner) lader man sig overraske den ene gang efter den anden, skønt Novo udmærket ved, at FDA af naturlige grunde kan/må være temmelig uberegnelige. “Tresiba” er blot ét eksempel. (Bløderproduktet “Faktor-8” bliver efter super-omtale i Danmark en skuffelse i USA, i stedet for den forventede success. Endnu engang har man åbenbart “glemt” at checke de lokale konkurrenters position og i stedet talt sit eget produkt for højt op.

    4: Også Kina-markedet synes at overraske Novo gevaldigt, selvom der i dette gigantiske Diabetes-marked burde være rigelig plads til flere professionelle konkurrenter samtidigt. Gang på gang beretter Novo begejstret om Kinas lovende muligheder, men gang på gang må man rapportere om skuffende salgsresultater – henholdsvis ringe produktaccept. Det virker ofte, som om businessplanen ikke var tilstrækkelig velfunderet,- ihvertfald for en udenforstående marketingmand.

    5: Alt imens man som potentiel investor bliver bombarderet med markeds tal, beskrivende hvor “bimlende stort” Diabetes-markedet egentlig har udviklet sig globalt (ref. Kina), synes Novos danske ledelse at være mere interesseret i at kåre “Danmarks bedste Adm. Direktør” = Herr Lars Rebiens. Manden, som ifølge eget udsagn ikke er skrap nok til at opdatere/digitalisere sit “eget” selskab!
    Undskyld, men er der noget jeg totalt har misforstået?

    6: Jeg medgiver, at jeg som udenforstående ikke kender Novos problemer i detailer samt, at det er let at stille sig kritisk – ikke mindst i problemtider. Men min fornemmelse forbliver endnu engang, at lige så professionel Novo har været m.h.t. forskning og produktudvikling lige så overfladisk har man behandlet sin markedsføring på primære udenlandske områder.
    Store Tyske industriselskaber lider for tiden af samme mangel på markedsførings expertise. Schweiziske banker ikke mindre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *