Novo Nordisk delt mellem bogholder og guldfugl

Inden Lars Rebien Sørensen i efteråret 2016 blev sendt på pension fra Novo Nordisk, stod bestyrelsesformand Göran Ando med to kronprinser, Jakob Riis og Lars Fruer­gaard Jørgensen.

Noget kunne tyde på, at kampen på de indre linjer var så skarp, at Ando fandt det nødvendigt at mane til ro og orde­n blandt kamphanerne.

Til dagbladet Børsen fortalte han i marts 2016, at der var risiko for magtkamp, fordi han ledte efter interne kandidater til at efterfølge Lars Rebien, og så kom den løftede pegefinger: »Ethvert tilløb til en fjendtlig indstilling vil blive taget aldeles ilde op.«

På det tidspunkt lå Jakob Riis i førerpositionen, men som månederne gik, og halvårsregnskabet nærmede sig, stod det klart, at Novos forretning i USA ikke længere kunne modstå prispresset.

Halvårsregnskabet i august 2016 bekræftede advarslerne fra de amerikanske finanshuse, og Novo-aktien røg ud i et stormvejr. Kort tid efter valgte Lars Rebien at gå på pension.

Det er i det lys, vi skal kigge på valget af Lars Fruergaard som ny koncernchef, for hvordan var det lige, bestyrelsen for Novo Nordisk valgte at håndtere krisen i USA på.

De sendte deres »kommercielle superstjerne« til USA, som Göran Ando sagde i et interview med Berlingske Business om valget af Jakob Riis som frelser.

Han havde på rekordtid vendt det kinesiske marked til en succes, og han havde gjort diabetesmidlet Victoza til en supersællert, der nu står for en omsætning på 20 mia. kroner ud af den samlede Novo-omsætning på næsten 112 mia.

Det amerikanske marked er altafgørende for Novo Nordisk. Med et salg på 57 mia. kroner tegner USA sig for over halvdelen af virksomhedens omsætning.

Skruer vi tiden blot et år tilbage, ville vi kunne høre daværende koncernchef Lars Rebien fortælle, at det amerikanske marked de næste fem til ti år ville blive mere og mere vigtig for koncernen. Han forventede i 2015, at USA skulle tegne sig for to tredjedele af koncernens vækst.

Jakob Riis har fået frie hænder til at få styr på det amerikanske marked

Det interessante er, at Novo Nordisks nye koncernchef, Lars Fruergaard Jørgensen, klart har givet udtryk for, at Jakob Riis har fået frie hænder til at få styr på det amerikanske marked. Han er nærmest udstyret med et frihedsbrev.

Tager vi det for på­lydende, har Novo Nordisk reelt udnævnt to koncernchefer. Nok er Lars Fruergaard Jørgensen nummer 1 i hele koncernen, men nummer 1 i USA er ubetinget Jakob Riis, og det er vel at mærke halvdelen af koncernens forretning.

Onsdag bringer Berlingske Business et interview med Jakob Riis om, hvordan han vil håndtere udfordringerne på det amerikanske marked.

Det mest tankevækkende er, at Jakob Riis allerede er i gang med at tegne en ny revolutionerende strategiske retning for Novo i USA.

Det står i kontrast til Lars Fruergaard, der endnu ikke har meldt ud, hvad han vil stå for.

Det skyldes formentlig, at han er stærkest i maskin­rummet, hvor kvalitetsstyring og effektiv produktion er nøgleord. Det er kvaliteter, der aldrig må glemmes, men som er vanskelige at gøre visionære.

Noget tyder på, at Novo-­bestyrelsen har valgt at splitte koncernen i to – med en kommerciel superstjerne på det vigtigste marked og en bogholder på hovedkontoret til at holde sammen på de vitale indre linjer.

One response to “Novo Nordisk delt mellem bogholder og guldfugl

  1. Et rigtigt godt valg af Novo. Salg er saa langt det vigtigste i enhver virksomhed, og for Novo er salg i USA 50% af alt salg. Mange virksomheder “glemmer” eller nedvurderer salg, eller vurderer marketing eller produktet som det vigtigste. Det er teknokraternes fejl. Marketing er et redskab for sælgerne, og ikke det modsatte. Udfordringen for Novo i USA kræver intet mindre end verdens bedste sælger og strateg, og det synes Jacob Riis at være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *