KMD-sager er gift for IT-tilliden til det offentlige

Af Claus Skovhus 2

Der findes citater, som er værd at lytte til. Nogle gange er de kloge, andre gange provokerende, og så er der dem, hvor vi må tænke »kan det virkelig passe?«.

IT-selskabet KMD er i øjeblikket i en ekstrem konflikt med sine væsentligste kunder, som truer med retssager og udelukkelse fra kommende opgaver, men lad os lige dvæle ved modsvaret fra IT-giganten KMD, der konsekvent sender en pressemand i byen med skriftlige svar på kritik:

»Vi har ingen interesse i at have konflikter med nogle af vores vigtigste samarbejdspartnere, men vi er samtidig nødt til at sige, at vi i øjeblikket oplever en helt urimelig og usaglig italesættelse af vores forretning«, lyder det i en mail fra kommunikationsdirektør Morten Langager til Finans.

Sætningen kræver en vis form for analyse. Kunder bliver til samarbejdspartnere. OK. Kald det, hvad I vil, men KMD sælger et produkt som andre køber. I konfliktsituationen forsøger KMD, at intimidere kunderne og gøre dem til samarbejdspartnere med den slet skjulte hentydning, at samarbejdspartnere løser opgaver og konflikter i mødelokaler bag tykke murer, så andre ikke opdager problemerne. Men det har andre kunder gjort.

Skatteministeriet har stævnet KMD med et krav på næsten 700 mio. kr. i forbindelse med det skandaleramte inddrivelsessystem EFI.

Kommunerne har gennem det fælles it-selskab Kombit truet KMD med et sagsanlæg for flere hundrede mio. kr., og i samme sag har ATP her i januar i år truet KMD med et sagsanlæg på ligeledes flere hundrede mio. kr.

ATP og kommunerne er utilfredse med, at KMD ikke har leveret en række IT-systemer, som skal gøre det lettere og billigere for kommunerne, fx. at udbetale sygedagpenge, førtids- og folkepensioner.

Når ATP er blevet involveret, skyldes det, at landets største pengetank har overtaget administrationen af udbetalingsopgaver fra det offentlige.

KMD oplever med andre ord, at deres største kunder er utilfredse i en grad, hvor trusler om retssager for milliardbeløb flyver rundt i det offentlige rum. Det bliver i KMDs optik til en »urimelig og usaglig italesættelse af vores forretning.«

Skandaleramte IT-systemer er gift for skatteborgernes tillid til det offentlige

Hvis KMD virkelig synes, at Danmarks største pengetank, kommunerne og staten fører en urimelig hetz mod selskabet, bliver selskabet nødt til at artikulere dets kritik af kunderne, undskyld samarbejdspartnerne.

Skandaleramte IT-systemer er gift for skatteborgernes tillid til det offentlige. På den ene side bliver det offentlige kritiseret for at være ineffektive og bruge for mange penge. På den anden side kan borgerne heller ikke leve med forkerte ind- og udbetalinger, hvad enten det er opkrævning af skat eller udbetaling af velfærdsydelser.

KMD har i mange år lukreret på forhistorien som kommunalt ejet IT-selskab, men i dag er det ejet af kapitalfonden Advent, der har skabt en pengemaskine med omsætning på 5,2 mia. kr. og et overskud efter skat på 513 mio. kr.

Resultatet er så godt, at ejerne nu forbereder en børsnotering.

Det ømtålelige spørgsmål er, om ejerne, Advent, kører selskabet så stramt, at der ikke er ressourcer til at levere den fornødne kvalitet til tiden.

Det er fair, at KMD ikke er enig med kunderne, undskyld samarbejdspartnerne, men det er betænkeligt, at koncernchef Eva Berneke først nu har fun­d­e­t anledning til at udtale sig.

 

2 kommentarer RSS

  1. Af Gerda

    -

    Så må de snart lære det i det offentlige!!
    Privatiseringer af kerneydelser, og systemer ,der i årevis er tilpasset danske forhold og udført/ejet af det offentlige UDEN problemer, er ren kaos!!
    IC 4
    Amanda
    Polsag
    Tinglysning
    Ejendomsvurderinger og ikke mindst
    skandalerne i SKAT
    er bare få eksempler på tab af milliarder og atter milliarder af skattekroner for vores samfund.
    Trist , meget trist.
    Tænk hvor trygge, og glade, borgerne kunne have været for de mange mange tabte penge.
    Stop de dyre ubrugelige , liberalistiske, ideologier, de passer ikke til Danmark!

  2. Af Mikkel

    -

    Jeg ser de samme aftaler som offentlige svigt.
    Hvor er de mulkter, eller bøder, som KMD skal betale, når de ikke leverer som aftalt ?

    Jeg må jo antage, at det offentlige skriver den slags ind i de kontrakter de indgår?
    Medmindre da at KMD har ret i, at deres kunder er samarbejdspartnere?

    De forhandlere, der på de offentlige kunders vegne, har forhandlet aftaler med KMD, må da gerne komme frem og fortælle, hvordan deres kontrakter tager højde for manglende levering, manglende kvalitet, eller forsinket levering.
    Ellers må en vaks journalist gerne gå ud og spørge dem om det.

    Indeholder kontrakterne ikke noget om det, skal man jo ikke kun klandre KMD for at tage af en ukvalificeret kundes penge.
    Man kan, desværre, stille spørgsmålet om danske embedsmænd evner at forhandle kontrakter.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info