Pernille Erenbjerg – træd ud af YouSee-tårnet

Det vælter ind med presse- og kommunikationsmedarbejdere i danske virksomheder, men hvad kan disse folk egentlig?

Ikke meget, når katastrofen opstår. Og med god grund for det er, når katastrofen opstår, at vi har behov for at se, at kaptajnen har kontrol over skibet. Det absurde er imidlertid, at topchefer er usynlige, når katastrofer opstår.

Vi har alle fulgt hændervridende med i koncerndirektør Michael Rasmussens, Nykredit, forfejlede forsøg på at »sælge« nødvendigheden af højere bidragssatser. Hele grundfortællingen faldt til jorden, og Michael Rasmussen sejlede gennem medielandskabet uden retning.

Kommunikationsrådgivernes bedste modtræk var at indkalde en stribe journalister til et fortroligt kaffemøde, hvor Rasmussen i ro og fred kunne forsøge at servere sine argumenter uden at stå til regnskab over for offentligheden.

Rådgiverne må have tænkt, at Rasmussen ikke er kommunikationsmæssig stærk nok, når stormen nærmer sig orkan.

Et andet eksempel på en højtlønnet topchef, der gemmer sig bag en talsperson, er Bo Nilsson fra Nets.

Han førte gladelig Nets på Fondsbørsen i et sjældent set kommandoraid, der ulykkeligvis kørte direkte ind i muren.

I stedet for at stå på mål for en børsnotering præget af grådighed og tårnhøje bonusser måtte selskabets kommunikationschef hoppe fra tue til tue med mere og mere besynderlige forklaringer.

Og gudhjælpemig om vi ikke ser samme tendens på årets sidste dag.

Sort skærm
Koncerndirektør Pernille Erenbjerg, der står i spidsen for TDC og dermed YouSee, har formentlig siddet i et fint selskab, mens 1,2 millioner danskere gloede ind i en sort TV-skærm uden signal til Dronningens nytårstale.

Når alt kommer til alt, er kunder jo blot til besvær.

Men, hvad pokker, hvis man alligevel har ulejliget sig med at ansætte pressemedarbejdere, kan man jo lige så godt nyde champagnen og lade andre tage sig af de irriterende, evigt brokkende kunder.

Når alt kommer til alt, er kunder jo blot til besvær.

For at gøre ondt værre kommer det massive nedbrud samtidig med, at TDC sætter prisen for YouSee-abonnementerne markant op.

Det kunne være til at forstå, hvis kvaliteten blev bedre, men det er vanskeligt at se nu, når TDC end ikke kan forklare, hvad der er gået galt.

Ovenikøbet viser det sig, at genopretningen af fejlen er en kompliceret operation, da TDC skal sende en medarbejder ud til 33 centraler over hele landet for at genstarte installationerne. Det lyder jo nærmest som første råd fra helpdesk: Sluk for stikkontakten og tænd igen efter 30 sekunder.

Nu er det nemt at mene, at et nedbrud ikke er verdens største problem, og det er da også fuldstændig korrekt.

Men sagen viser, hvor lidt topchefer står til rådighed for det produkt, de lever af, og hvor lidt føling de har med kundernes behov for at blive taget alvorligt.

Pernille Erenbjerg vil åbenbart ikke have snavs på fingrene. Det har hun folk til.

Så mens hele landet og tusindvis af TDC-kunder taler om YouSees nedbrud, forbliver topchefen tavs.

Pernille Erenbjerg vil åbenbart ikke have snavs på fingrene. Det har hun folk til.

For ikke mange år siden blev Danske Banks direktør Eivind Kolding afskediget. En af begrundelserne var, at han ikke havde tilstrækkelig føling med kunderne.

Vi skulle mene, at den læring havde forplantet sig som ringe i dansk erhvervsliv, men nej.

Det tyder mere og mere på, at topchefer ikke går på broen, når båden rokker, og slet ikke når det handler om kunderne.

4 responses to “Pernille Erenbjerg – træd ud af YouSee-tårnet

  1. Lad dog endelig pressemedarbejderne gøre det de er ansat til og teknikerne det de skal så kan det også være at den drifts information der kommer næste gang er brugbar og ikke som det vi så omkring 2016/2017
    Man kan undres over at det skulle være nødvendigt at besøge 33 lokationer for at slukke og tænde for moderne (?) udstyr – men som youSee selv forklarer “Selve fejlen skyldes et ekstremt kompliceret fysisk nedbrud i vores system”
    Now youSee – now youDontSee

  2. Jeg har på fornemmelsen, at TDCs systemer er udslidte, hvilket skyldes at kapitalfondene har udsuget TDC maksimalt.. Det har ikke været råd til de gennemgribende forbedringer, som skulle sikre en fremtidig drift. Systemerne er noget spagetti holdt sammen med gaffatape.

    Jeg har længe betragtet TDC som en alt for højt prissat afviklingsforretning, og kunne derfor aldrig finde på at købe en aktie i foretagendet.

  3. hvordan kan i være så forundret over sort skærm? har et brev fra yousee, i ville ændre priser og kanaler og jeg kunne risikere sort skærm!!!! dårlig planlægning ,at ændre op til en nytårs aften. I havde jo planlagt det hele på forhånd!!!!!!!!!!!!!! så stop ål jeres undskylninger ! mvh sj

  4. TDC befinder sig, som selskabet har gjort det i mange årtier helt tilbage fra den gang, hvor det i denne del af landet hed KTAS, kvalitetsmæssigt i den lave ende af elendig. Det eneste, selskabet har været dygtigt til, er at smyge sig uden om sine såkaldte public service-forpligtelser. At man har ladet det sælge til hedgefonde, har kun gjort ondt værre. Disses formål er at opkøbe virksomheder, suge så mange værdier ud af dem som muligt for derefter at sælge dem i mindre bidder i form af sminkede lig. Derefter forsvinder pengene ud af landet til skattelyselskaber dog minus de store bonusser, som de ledende medarbejdere får for gennemførelsen af røveriet. Samme billede som DONG. Der havde bødlerne / topledelsen også de helt store smil på efter amputationen af en del af alle skatteyderes virksomhed. Af gode grunde. De behøver ikke at arbejde mere i deres liv, medmindre deres grådighed tilsiger det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *