Selvfølgelig må Nordea droppe Den Korte Avis

Den Korte Avis er på mange måder too short for a long conversation, men når det alligevel er relevant at beskæftige sig med mediet, er det alene på grund af stifternes himmelråbende påstand om, at deres ytringsfrihed er blevet krænket.

Stifterne, ægteparret Ralf Pittelkow og Karen Jespersen er vrede over, at først Nordea har trukket annoncer væk fra Den Korte Avis, senere har andre fulgt samme vej.

Jeg er ikke kernelæser til Den Korte Avis, men har smugkigget og undret mig over den hadske tone.

Lad mig blot tage et enkelt eksempel. DR’s nyhedschef Naja Nielsen giver Den Korte Avis en uforbeholden undskyldning i TV2 News, efter at en radiovært på DR har opfordret til boykot af Den Korte Avis. Hun fortæller, at DR skal ikke bruges som megafon for private meninger.

Den undskyldning bliver oversat af Pittelkow/Jespersen til følgende:

»Nu sidder så denne Fru Ingenting, der burde være en krybende undskyldning, og skal spille høj i hatten over for os.«
Stilen er ligesom lagt. Og det er den stil, som Den Korte Avis anvender.

Pittelkow/Jespersen kan være kede af, at annoncører ikke vil betale for en plads i deres univers, men det har intet med ytringsfrihed at gøre.

Kun den utilstrækkelige kan forvente, at armslængde-princippet kun går en vej

I danske mediepolitik er der rent snit mellem indhold og annoncer. Medierne vil ikke have, at annoncørerne blander sig i indholdet, og dette gælder også den anden vej. Medierne kan ikke forlange, at virksomheder skal annoncerer i bestemte medier.

Kun den utilstrækkelige kan forvente, at armslængdeprincippet kun går en vej.

Kernen er derimod, at virksomheder altid målretter annonceringen efter målgrupper. Der analyseres grundigt i aldersgrupper, indkomst og købekraft, uddannelse og karriere plus en lang række andre målepunkter.

Et af punkterne er også, om den pågældende medieplatform stemmer overens med den kultur, som den pågældende virksomhed gerne vil være kendt for.

Frie kommercielle valg
Vores samfundsmodel bygger på retten til frie valg, både når vi stemmer og køber ind. Det gælder også for virksomheders indkøb af annoncepladser.

Sagen om Den Korte Avis er moralsk enkel. Drop klynkeriet om knægtelse af ytringsfriheden, og find i stedet annoncører, som vil være med på den linje, som Den Korte Avis vil være eksponent for.

En anden del af sagen om Den Korte Avis rejser imidlertid det kommercielle spørgsmål om manglende modenhed i online-annoncering.

Sagen viser, at virksomhederne ikke har haft en anelse om, hvor de parkerede deres annoncer.

Når det gælder printmarkedet, har alle virksomheder en præcis mening om, hvor og hvornår de skal annoncere, men når det gælder online-annoncering, bliver der indkøbt en pulje klik. Formlen er x-antal klik for y-antal kroner.

Der må sidde en eller to marketingchefer tilbage med knaldrøde ører

Modprisen er, at virksomhederne er uden dybdeviden, om hvilken forbindelse de optræder i.

Når op mod 30 virksomheder føler det nødvendigt at trække sig fra Den Korte Avis, må der sidde en eller to marketingchefer tilbage med knaldrøde ører.

Konklusionen er, at forarbejdet har været for ringe, for det kan jo ikke være sådan, at annoncørerne udelukkende føler sig i et etisk dilemma, når det bliver opdaget af en tilfældig forbipasserende, som vælger at rejse diskussionen på de sociale medier.

7 responses to “Selvfølgelig må Nordea droppe Den Korte Avis

  1. Når nu skribenten vælger eksemplet med DKA´s kommentar til DR Naja Nielsen kan det undre mig at skribenten helt glemmer hvad der er årsagen til og forhistorien bag kommentaren fra DKA..
    Baggrunden er jo den ganske enkle at en DR-journalist gennemfører et omhyggelig planlagt angreb på DKA og foreslår annoncører at annullere deres annoncer i DKA;
    en DR-ansat…???!!!
    “Sangen” i undskyldningen om at i en direkte udsendelse kan alt ske?? er da helt ude i hampen al den stund at den pågældende DR-journalist Karl Stegger har den lange liste af DKA-annoncører med ind i studiet til det planlagte udfald mod DKA!!
    At en anden DR-ansat Abdel på sin facebook forstærker og understreger angrebet på DKA gør jo ikke DR-situationen bedre.
    Skribenten´s accept af DR´s undskyldning og brug af dette eksempel er set i ovennævnte lys – som sædvanlig fra venstresnoede journalister – naivitet ud over alle grænser.
    Den pågældende skribent burde søge job hos Politiken Øst eller Vest…

  2. Ja ja det er da altid nemt for Berlingske at rakke ned på et konkurrerende medie, når man selv befinder sig i en økonomisk deroute med faldende læsertal og svigtende annoncører. Flot.

  3. Den korte avis opfyldte jo de målgruppekriterier, som Nordea havde givet deres mediabureau.
    Når Nordea vælger at deltage i et planlagt angreb på annoncering i DKA, så er der tale om et angreb på ytringsfriheden. Hvis Nordea af egen vilje havde stoppet deres annoncering uden i øvrigt at gøre beslutningen til genstand for offentliggørelse, så havde sagen stillet sig anderledes. Men de lader sig bruge af en journalist i et meget usympatisk spil.

  4. Problemet er, at jeg kan til- og fravælge meget, at jeg ikke kan være fuldstændig enig i alle udsagn og holdninger i alle medier, men jeg kan ikke fravælge DR og TV2. Mvh CSE

  5. Hele hovedpunktet er jo, at Nordea er ejere af Dansk Folkeparti. Vi kan jo konstatere, at Tulletåben er et Nordea-banksvin. Han sidder oven i købet i bestyrelsen af Nationalbanken.

    Nordea er som det svindelforetagende, de er, afhængig af, at der er en dansk krone at spekulere imod. Det går så ikke særligt godt, fordi Nationalbanken ikke hopper på det samme kriminelle nummer, som Danske Bank lavede under “Finanskrisen”.

    Danmark skal ind i EUR, FORDI det gør det umådeligt meget vanskeligere at spekulere i valutasvindel. Det er således imod alt, hvad der er svensk og Nordea!

    Danmark skal ind i Bankunionen, fordi man skal de forløjede og bedrageriske regnskabsvindlerier i bankerne til livs.

    Danmark skal ind i politiunionen, fordi man skal de andre kriminelle (som udgør den pæne del af Nordea’s forretningsgrundlag) til livs. Banksvin har det med at hænge sig i sommerhuset, når de bliver trængt op i en krog.

    Nu begynder Dansk Folkeparti at smuldre og Nordea er trængt op i et hjørne, som de svindelforetagender de begge er. Så må vejene jo skilles.

    Det er som med Danske Bank og Berlingske.

  6. Skovhus vil så nødigt udtale sig kritisk om de store drenge i klassen.
    Han afventer altid, hvilken kurs de udstikker, inden han lægger sig trygt i deres slipstrøm.
    Helt som forventet, desværre.

  7. Skovhus vil så nødigt udtale sig kritisk om de store drenge i klassen.
    Han afventer altid, hvilken kurs de udstikker, inden han lægger sig trygt i deres slipstrøm.
    Helt som forventet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *