Se & Hør: Et missil ind i kerneproduktet

Af Claus Skovhus 0

I 2011 måtte mediemogulen Rupert Murdoch lukke verdens største engelsksprogede avis News of the World, som følge af en omfattende skandale med ulovlig aflytning af telefoner fra kendte personer.

Den 168-årige avis med 3,5 millioner ugentlige læsere kunne ikke overleve skandalen. Avisen var blevet et såkaldt toxic brand, hvor alle, der har været i forbindelse med skandalen, kunne risikere at blive smittet.

Murdoch skar svulsten væk. Den skulle fjernes, inden den smittede øvrige dele af hans verdensomspændende mediekoncern.

Den gang blev spørgsmålet rejst, om det kunne finde sted i Danmark, og svaret i dag er angiveligt ja.

Se & Hør har ifølge BT og en roman, skrevet af tidligere Se & Hør-journalist Ken B. Rasmussen, betalt en IT-specialist med adgang til kreditkortoplysninger fra Nets for fortrolige informationer om kendte danskere, herunder medlemmer af Kongehuset.

At Se & Hør allerede er på vej til at blive et toxic brand blev tydeligt, da forhenværende chefredaktør for bladet, Henrik Qvortrup, måtte forlade sit job som politisk kommentator på TV2, mens Nordea har valgt at suspendere samarbejdet med den it-specialist, der angiveligt har fodret Se & Hør.

Godkendte udgiftsbilag
Qvortrup har allerede erkendt, at han kendte til kilden, og at han har godkendt udgiftsbilag, som har fungeret som såkaldte tip-honorarer.

Foreløbigt er det ikke dokumenteret, at Se & Hør har fået informationer på ulovlig vis, men allerede nu står spørgsmålene i kø:

  1. Er det virkelig muligt uden den interne revisions vidende og topledelsen accept at udbetale udgiftsbilag som månedlige tiphonorarer på angiveligt 10.000 kroner.
  2. Hvordan kan det være, at regnskabsafdelingen ikke har sået tvivl om udbetalingerne af udgiftsbilag i den størrelse?
  3. Hvordan forholder skattemyndigheder sig til den påstand?
  4. Og har en chefredaktør virkelig godkendt udgiftsbilag til eksterne eller interne, uden at spørge ind til beløbets størrelse, især når det er sket med regelmæssige mellemrum.
  5. Med News of the World kørende som alarmerende baggrundsmusik, må vi nødvendigvis spørge, om ikke topledelsen i Aller og chefredaktionen hos Se & Hør allerede i 2011 burde have foretaget en intern undersøgelse, og som minimum have kommunikeret klart ud til medarbejderne, at de ikke ønsker en News of the World-skandale i Danmark. En simpel gennemgang af udgiftsbilag ville have givet anledning til at stille de rigtige spørgsmål.

IBM og Nets i problemer
Sagen er imidlertid ikke alene et missil ind i Aller-koncernens kerneprodukt, men den rammer også kreditkortselskabet Nets og det samarbejdspartner IBM, for hvis anklagerne er rigtige, har Nets og IBM et lige så stort problem som Aller-koncernen. Hele tilliden til Nets og IBM bygger på, at de kan behandle vores personlige oplysninger strengt fortroligt.

Alle virksomheder med personfølsomme informationer må hele tiden forestille sig det værst tænkelige scenario, og tage sine forholdsregler efter det.

Vi skal huske på, at det formodede misbrug ikke er opdaget af Nets eller IBM, men afsløret gennem BT’s solide bearbejdning af en roman.

Aller har netop iværksæt en uvildig undersøgelse. IBM og Nets har ligeledes sat undersøgelser i gang. Når resultaterne af undersøgelserne foreligger, har virksomhederne en opgave foran sig. Det er at sende et klart signal om, at de har styr på datasikkerheden, og med fuldstændig klarhed kan fortælle, at der enten ikke er sket misbrug, eller at lignende misbrug aldrig vil kunne gentage sig.

Det er ikke tilstrækkeligt at kaste skylden på et broddent kar, for virksomhederne skal selv kunne identificere de rådne kar, inden de skaber ulykker.

IBM og Nets fordel er, at de ikke umiddelbart kan erstattes af andre, men for Aller er situationen helt anderledes alvorlig.

Allers dilemma
Som kollega, Business-kommentator Jens Chr. Hansen skriver, har Aller ikke råd til at lukke Se & Hør, men omvendt må vi spørge, om Aller har råd til at beholde et produkt, hvis det som Murdochs News of the World er blevet et toxic brand, der skræmmer alle annoncørerne væk?

Det bliver årets største spørgsmål i medieindustrien.

 

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info