Google rykker – danske selskaber tøver

Af Claus Skovhus 1

Google overraskede alle med købet af Nest for 17 milliarder kroner. Nest sælger termostater, som styres med smarte applikationer. Prisen er høj, men giver mening. Google flytter ind i hjemmet.

Da Google købte den amerikanske virksomhed Nest, rejste der sig straks et spørgsmål: Hvor er Danfoss? Har det danske selskab sovet i timen, når et tre år gammelt termostatselskab kan sælges for 3,2 milliarder dollar.

Ligheden er umiddelbart klar. Nest sælger termostater. Det gør Danfoss også.

Men så stopper sammenligningen også. Danfoss har primært fokus på at optimere sin hardware i termostaterne, mens Nest har fokus på slutbrugeren og softwaren i termostaterne.

Nest har udviklet en avanceret styring af termostater, som med smarte applikationer kan regulere varmen via internettet. Inden vi falder på halen i provinsiel selvkritik, er det vigtigt at forstå, at den direkte konkurrence med Danfoss er beskeden. Termostater udgør tre procent af Danfoss’ omsætning, ligesom Danfoss har et teknologisk forspring på selve termostaten – altså på produktet.

Alligevel er Googles indtog på ener­gi­markedet værd at forholde sig til, for hvad er det, Google har set og satser et kæmpestort milliardbeløb på, som ellers ikke kan begrundes i den underliggende forretning.
Svaret ligger ved dørtrinnet.

Danske selskaber optimerer produkterne og forsyningen af el og varme fra selskabet og ud til kunden. Hvad der sker på den anden side af dørtrinnet, har danske selskaber mindre fokus på.

Google har en anden tilgang. Selskabet vil vide, hvad der sker på den anden side af dørtrinnet. Selskabet vil kende kundens adfærd, så det kan optimere produkterne og matche kundens behov på den hurtigst mulige tid. Google vil have adgang til data om slutbrugeren, og selskabet går derfor langt for at få ejerskab over patenter, især inden for kommunikationssystemer, som netop identificerer slutbrugerens adfærd.

Private hjem som markedsplads
Google er ikke specielt åben om forretningsmodellen bag sine milliardkøb, men det er muligt at opbygge antagelser ved at se på nogle af de køb, Google har foretaget.

I 2012 købte Google den skrantende mobilproducent Motorola for 12,5 milliarder dollar. En meget høj pris – også set i lyset af, at selve mobilproduktionen netop er blevet solgt videre til kinesiske Lenovo for 2,9 milliarder dollar. Værdien i Motorola var ikke selve hardwaren – telefonerne – men de 17.000 patenter, som Motorola ejede. Dem har Google beholdt.

Tilsvarende råder Nest også over flere hundrede patenter. Disse patenter er algoritmer, som aflæser og analyserer kundernes adfærd. Det er den viden, som har en afgørende værdi for Google.

I en analyse fra Bloomberg New Energy Finance spekuleres der netop i, at Google er interesseret i data, der er samlet fra private hjem, og at Nest har potentiale til at generere en righoldig, ny strøm af kundedata.

Selv om Nest er inden for energistyring, opfattes det som et forbrugerprodukt. I det perspektiv er Google ikke interesseret i selve energisiden, men i det forhold, at energi kommer ud til folks private hjem. Energimarkedet er altså mindre vigtigt, mens connected home-markedet er kamppladsen.

Allerede nu har danske virksomheder mængder af data om danskernes adfærd, men de færreste tør bevæge sig over dørtrinnet. De definerer ikke danskernes adfærd som en markedsplads.

Tanken er ikke rar, men vi kan lige så godt begynde at vænne os til det. Retningen er sat efter Googles køb af Nest.

1 kommentar RSS

  1. Af Ulrik Overgaard

    -

    Super god og informativ artikel

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info