Vi mangler heltinder

Af Claus Skovhus 1

Se også web-tv: Topledernes Univers

I dag tiltræder Mary Barra officielt jobbet som koncernchef for den globale bilproducent General Motors. Hun er den første kvinde, som stryger til tops i en ellers tung mandsdomineret verden.

Vi skriver 2014 og debatten om flere kvinder i topstillinger har efterhånden årtier på bagen. Ikke desto mindre blev udnævnelsen modtaget med storm. Senest blev hun fulgt af en kødrand på over 100 journalister og fotografer, da hun deltog i Detroit Auto, som er et årligt show med prisuddelinger for bedste biler og lastbiler.

Hun har på ingen tid opnået superstjerne status i amerikansk erhvervsliv. Men rent faktisk har hun slidt sig op gennem rækkerne i GM. Hun er 52 år og har været ansat i 33 år. Selv om hun kender selskabet ud og ind, træder hun varsomt ind på scenen.

Alligevel træder hun nu ind i lille stjernehimmel af markante, kvindelige topledere i amerikansk erhvervsliv.

Andre stjerner er f.eks. den 58-årige Indra Nooyi fra Pepsi, 55-årige Ursula Burns fra Xerox, den 38-årige koncernchef Marissa Mayer fra Yahoo og den 44-årige Sheryl Sandberg, der i tæt samarbejde med Mark Zuckerberg, driver Facebook.

Nok er amerikansk erhvervsliv betydeligt større end Danmark, og chancen for at finde en kvalificeret kvindelige topchef er i sagens natur større, men det er alligevel påfaldende, at der er ganske få ægte, kvindelige stjerner i dansk erhvervsliv, som også påtager sig rollen at være frontløber i debatten om kvinder i topchefstillinger.

Hidtil har Stine Bosse fra Tryg været ene om at repræsenterer en kvindeligt opråb fra de øverste lag, selv om det først er blevet synligt, efter at hun fratrådte som koncernchef for Tryg og gik ind i rækken af professionelle bestyrelsesmedlemmer.

Danmark hyldes for at være foregangsland for ligestilling. I politik må det siges at gå ganske godt med en kvindelig statsminister, ligesom de to øvrige regeringspartier ledes af kvinder.

Der sidder naturligvis kvinder i koncernchefstillinger i dansk erhvervsliv. Min egen virksomhed, Berlingske Media, er et godt eksempel. Sydbanks direktør Karen Frøsig er et andet og i de statslige selskaber som Danmarks Radio og TV2 har vi markante kvinder i toppen.

Hæv stemmen
Men hånden på hjertet. Hvor er kvinden, som i kraft at sin position, hæver stemmen og viser vejen for andre kvinder.

Debatten om flere kvinder i ledende stillinger burde være aftagende, fordi tiden arbejdede for flere kvinder i topstillinger, men sker der stort set intet, og hvis der endelig gør, er det små hop på stedet.

I Business Søndag denne uge kunne vi læse, at kvinders erfaring underkendes af bestyrelserne. Ifølge en undersøgelse fra Harvard Business School tror mandlige medlemmer af bestyrelserne ikke, at kvinderne har de kompetencer, de rent faktisk sidder inde med.

Til det svarede Anne Broeng, koncerndirektør i PFA Pension, tørt: ”Vi kan vel blive enige om, at kvinder ikke er dummere end mænd”.

Hendes analyse er, at kvinder generelt er dårligere end mænd til at gøre opmærksom på deres kompetencer og fortælle om dem.

Anne Broeng er ikke en af mest højtråbende i erhvervslivet, men hun på vej til at stemple ind i den absolutte elite af kvindelige topchefer, senest eksempel er hendes indsats for Salling-selskaber, da de skulle købe Dansk Supermarked fra A.P. Møller – Mærsk.

Nils Smedegaard Andersen fra Mærsk bad hende om at hjælpe med at få konstruktionen på plads. Efterfølgende indtræder hun i Salling-selskabernes bestyrelse.

Anne Broeng er med andre ord kommet ind i varmen hos det største selskab i landet, ikke ved at råbe højt, men ved at dokumentere stærk faglig indsigt.

Selv om Anne Broeng ikke selv føler sig undervurderet af mænd, anerkender hun konklusionen og beder sine medsøstre om at være tydeligere i kommunikationen om egne kompetencer.

Her kan vi spille bolden tilbage til Sheryl Sandberg fra Facebook. Sidste år udgav hun bogen ”Lean in”, der i næste uge udkommer på dansk under titlen ”Byd ind”.

Hun blev i sin advaret mod at udtale sig offentligt om emnet flere kvindelige ledere, men valgte heldigvis at byde ind. Hun peger især på, hvad kvinder selv kan gøre. Netop den pointe har vist sig at være et yderst farligt synspunkt, for kritikerne mener, at det fritager institutionerne for ansvar.

Sheryl Sandberg ønsker imidlertid at genopleve kampen for ligestilling ved selv at gå ind i kampen, for som hun skriver, ”for hver kvinde, der vælger at byde ind, kommer vi nærmere det store mål, fuld ligestilling.”

Ser vi på debatten herhjemme og resultaterne for andelen af kvinder i betydningsfulde topstillinger, så tyder det på, at vi mangler stemmer blandt de højest placerede kvinder, som tør udfordre endimensionelle mandlige fordomme, som Harvard Business-undersøgelsen helt åbenbart har dokumenteret.

 

 

 

1 kommentar RSS

  1. Af Hanne Bros

    -

    Selvom chefredaktør Lisbeth Knudsen er et godt eksempel på en kvinde i toppen af dansk erhvervsliv, forstår jeg godt, hvorfor heller ikke hun trækker ligestillingskortet. Det er trættende at have fokus på køn, så jeg tror stadig, at det virker bedre, hvis flere mænd ville springe ud som feminister.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info